Vil du se mere?

KPMG Acor Tax Automotive Universe kræver at du logger ind for at se dette indhold i fuld længde.
Kontakt os for at oprette et abonnement. Er din virksomhed allerede abonnenter, tryk da på log ind.

Log ind
Forside
Nyheder

Sikrere biler i EU fra 2022

Fra midten af 2022 skal alle nye biler, der sælges i EU, være udstyret med avancerede sikkerhedssystemer. Efter enighed med Europa-Parlamentet sidste marts vedtog Det Europæiske Råd den 8. november en forordning om motorkøretøjers generelle sikkerhed og beskyttelsen af køretøjspassagerer og bløde trafikanter i et forsøg på at nedbringe antallet af trafikofre betydeligt.

Ti år efter vedtagelsen af forgængeren sætter den nye forordning om generel sikkerhed nyt skub i EU's indsats på trafiksikkerhedsområdet. For første gang tages der hensyn til de særlige forhold, der gør sig gældende for bløde trafikanter som f.eks. fodgængere og cyklister.

I henhold til de nye regler skal alle motorkøretøjer (bl.a. lastbiler, busser, varevogne og SUV-køretøjer) udstyres med følgende sikkerhedsfunktioner:

  • intelligent farttilpasning – ofte kaldet adaptiv fartpilot
  • mulighed for eftermontering af alkolås
  • systemer til advarsel om træthed og opmærksomhed
  • avancerede systemer til advarsel om distraktion
  • nødbremsesignaler
  • systemer til bakdetektion – parkeringssensor og lignende
  • hændelsesdatarekordere – som sorte bokse i fly
  • præcis dæktryksovervågning – TPMS sensor i dækventiler.

 

Der stilles krav om supplerende avancerede sikkerhedsforanstaltninger for personbiler og varevogne. De omfatter:

  • avancerede nødbremsesystemer
  • nødsystemer til vognbaneassistance – ofte kaldet lane assist
  • større hovedanslagsbeskyttelseszoner, der kan afbøde kvæstelser i kollisioner med bløde trafikanter såsom fodgængere og cyklister.

 

Yderligere skal lastbiler og busser være konstrueret og fremstillet, så de blinde vinkler omkring køretøjer reduceres væsentligt. De skal også udstyres med avancerede systemer, der kan detektere fodgængere og cyklister i nærheden af køretøjet.

Mere generelt giver forordningen Kommissionen mulighed for at ajourføre de nye specifikationer for at tage hensyn til den fremtidige tekniske udvikling. Kommissionen får f.eks. mulighed for at vedtage specifikke regler for brintdrevne køretøjers og automatiserede køretøjers sikkerhed.

Forordningen ajourfører de eksisterende regler om bilers sikkerhed i forordning (EF) nr. 661/2009 om generel sikkerhed og forordning (EF) nr. 78/2009 om fodgængeres sikkerhed.

 

Forventes at træde i kraft medio 2022

Forordningen finder anvendelse 30 måneder efter ikrafttrædelsen. Det betyder ved hurtig behandling medio 2022.

Nogle af de nævnte systemer er allerede standard i flere biler, mens andre sælges som ekstraudstyr. Sidstnævnte bliver også standardudstyr senest på tidspunktet hvor forordningen træder i kraft. Der er dog fastsat en længere anvendelsesfrist for et begrænset antal funktioner, så bilfabrikanterne kan tilpasse deres produktion til de nye krav. Dermed kan eksisterende bilmodeller få en længere frist på udvalgte funktioner som modellen ikke er forberedt til.

De skærpede krav for sikkerhed forventes at gøre biler dyrere at producere for producenterne, og det rammer især de billigste biler på markedet. Flere producenter har udtalt, at fremtiden for de billigste bilmodeller er usikker som følge af skærpede krav for både miljø og sikkerhed. Det er derfor sandsynligt, at billige mikrobiler med simpel teknik erstattes af mindre og mere avancerede elbiler til en højere pris.

Aktuelle eksempler er den nye Fiat 500, Fiat Centoventi, Honda E, Mini E, Seat Mii E, Skoda Citego E, Smart og VW Up E. Sidstnævnte er relanceret med et kraftigere batteri og faldet i pris til 163.000 kr., så priserne på elbiler er på vej ned.

 

Tag endelig fat i os for uddybende eller andet. 


Publiceret: 13. 11. 2019

Forfatter

Jacob Skjærris
Senior Automotive Manager
+45 5077 0933
jacob.skjaerris@kpmg.com